Творчески работилници в 119. СУ и НСУ

Творчески работилници в 119. СУ и НСУ "София"

Творчески работилници с начален и прогимназиален етап по проект „Българската литература за деца и юноши XX – XXI в.“

На 26 април и 3 май 2023 по проект „Българската литература за деца и юноши XX – XXI в.“ се проведоха две творчески работилници, заложени в Работната програма на проекта. Уъркшопите бяха изградени в два различни подхода – около текстове за деца на съвременен автор и около комплекс от текстове за деца на класически автори.  Работилницата на 26 април бе организирана с ученици от втори клас на 119. СУ „Акад. Михаил Арнаудов“, София, и бе изцяло структурирана около авторския глас на поетесата Петя Александрова. Второкласниците имаха за задача да драматизират 6 нейни стихотворения:  „Роля“, „Вече ще ги разпознавам!“, „Защо само на мен?“, „Кой какво казва“, „Защо е прекрасен рожденият ден“ и „Моите играчки са безинтересни“, като трябваше да разработят своите драматизации в малки екипи без предварителна подготовка и фантазията и изобретателността им бяха максимално провокирани.

Работилницата на 3 май бе проведена с ученици от 5. клас на НСУ „София“ и бе структурирана върху различни творби от българската класика за деца, а целта бе да се докоснат преживелищно до класически текстове като „Сапунени мехурчета“ на Ран Босилек, „Великденски помагачи“ на Елисавета Багряна, „Екскурзия“ на Дора Габе, „Цар Гого“ на Асен Разцветников, „Доволен“ на Веса Паспалеева, „Рокличката пак съдрана“ на Калина Малина.  

Учениците и в двете възрастови групи бяха стимулирани да споделят свои спомени и усещания при съпреживяването на текстовете, да коментират възприятията си в цялостната ситуация на психодраматичен прочит на художествено произведение. Опитът в провеждането на двете работилници бе различен, имаше своите характерни възрастови нюанси и успоредяването на двете творчески среди открои особености в усвояването на текстовете. По-малките ученици несмело се откъсваха от текстовете, трудно разделяйки въображаемо и реално. Многозначителна бе и липсата на диференцирана реакция при по-малките ученици спрямо хумористичните стихотворения, което сигнализира по-късното обособяване на смешното от делничното в детския свят. 

Разработени с авторска и психодраматична концепция, работилниците целят да оформят цялостна линия на иновативни педагогически практики, замислени като част от работата по проекта. Използваните психодраматични елементи биха могли да бъдат използвани в учебния процес с цел да провокират себеизследването и себеизразяването на учениците чрез художествения текст, повишаването на тяхната творческа спонтанност. 

Website name © 2025 All Rights Reserved